5 személyes tulajdonság, mely nélkülözhetetlen a sikerhez

 

A környezetemben gyakran felmerül a munkahelyi sikerekkel, pénzügyekkel kapcsolatban kapcsolatban a  kérdés:

 

Hogy  lehetséges az, hogy egyeseknek “minden”  sikerül, másoknak viszont nem? Van, akinek szárnyal, és van akinek éppen csak döcög az élete ezen a területen?

 

Foghatjuk a körülményekre, de talán szerencsésebb a személyes tulajdonságok, az attitűd (viselkedés, hozzáállás) felől megközelíteni a kérdést.

 

Hónapokkal ezelőtt olvastam Máté Krisztina Az első millióm című könyvét, amiben sikeres emberek,vállalkozók titkát próbálta megfejteni.

Inspiráló olvasmány, szeretettel ajánlom elolvasásra, én innen rendeltem.

 

A könyvben szereplő 33 magyar vállalkozó mindegyikéről elmondható, hogy tisztességes, és kemény munkájával  teremt értéket, lerombolva azt az évek során kialakult sztereotípiát, miszerint  csak “ügyeskedéssel” lehet sikeressé, és vagyonossá válni.

 

 

Az első millióm c. könyvben olvasottak alapján  5 személyes tulajdonságot  emelek ki, melyek véleményem szerint nélkülözhetetlenek, nemcsak  az üzleti, szakmai sikerhez, de az élet bármely területén felmerülő akadályok sikeres kezeléséhez is.

 

1. Kreativitás, jó ötlet

 

Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója szerint a „kreatív ötletnek nagyobb ereje van, mint a tapasztalatnak”.

Ennek hiányában  a nagy múltú, nagy tapasztalatú Kodak csődbe, ugyanakkor a néhány éves múlttal bíró  Instagram szárnyalásba kezdett, mely a mai napig tart, pedig mindkét cég profilja a képmegosztás.

A kreativitásod segít abban, hogy lásd a jövődét, azt a víziót, mely kibontakozásra vár.

 

  1. 2. Kitartás, türelem

 „Nemcsak kitalálni, de megvalósítani is szeretem az álmaimat.” (Gerendai Károly, Sziget Fesztivál).

Ehhez viszont sok energia, és kitartás kell, munka nélkül – bármennyire is szeretnénk – egyszerűen nem megy.

Ha sikeres akarsz lenni, nem lehetsz kényelmes, mert a vállalkozói lét, főleg az elején, igencsak fárasztó tud lenni. Sok munkát, időt igényel, rengeteg elintézni való, korábban nem ismert feladat, nyomasztó  határidők, és még sorolhatnánk, mennyi minden  zuhan  a nyakadba, miközben nem biztos, hogy azonnal jönnek az eredmények. Egyfajta türelemjáték ez, hiszen  azonnal profitáló vállalkozás, lássuk be, keveseknek sikerül.

De jól jön ez a tulajdonság a magánéletben, párkapcsolati problémák megoldásában, gyereknevelési kérdésekben is.

 

3. Önbizalom

 

Kell az erőteljes hit önmagadban, abban, hogy képes vagy  az elhatározásod szerint cselekedni, hogy képes vagy dolgokat sikeresen végrehajtani.

„…ha nagyon látszik rajtad kívülről, hogy te miben hiszel, magabiztosan mögé állsz, akkor a bekövetkezési valószínűsége extrémül megnő”

Ennek a tulajdonságnak a fontosságát nem elég hangsúlyozni, ebben a témában nagy valószínűséggel számos posztot fogsz tőlem is olvasni.

 

4. A kudarcélmény pozitívba fordításának képessége

 

A könyvben megszólaltatott vállalkozók mindegyike  találkozott valamilyen formában a kudarccal, viszont azt abszolút természetesnek, sőt már-már szükségesnek is tartják. Egyfajta hajtóerő ez számukra, amely előrevisz.

 

„Kimondottan szükség van a kudarcra. Ne váljon természetessé, hogy minden könnyen megy”

 

A kudarcból tanulni lehet, általa felismerhetővé válik pl. az a terület, amihez kevésbé értesz, vagy hogy az egyes döntések milyen következménnyel járnak. Minden egyes rossz döntés alapja lehet egy jó döntésnek, hiszen már megtanultad a leckét.

 

A többség retteg a kudarctól, nehezen kezelik, sokan össze is omlanak akár a legkisebbtől is.

Viszont a kudarchoz való hozzáállás tudatosan változtatható, amely persze nem zárja ki a további kudarc lehetőségét, de segít abban, hogy azon túllépve  inkább a sikereidre emlékezz.

 

5. Szenvedély

 

Hogy élvezd, szeresd, amit csinálsz.

A szenvedély nemcsak a jól működő párkapcsolat kelléke.

Meglátásom szerint ez olyan alaptulajdonság, amire az életed bármely területén építhetsz. Ez az,ami segít abban, hogy  kitartó légy, hogy akkor se add fel, amikor a nehézségek súlya alatt már majdnem megroggyansz. Adhat kellő hitet, és önbizalmat, valamint segít abban, hogy a kudarc után is haladj tovább.

A szenvedély az előző négy személyes tulajdonság motorja. Ez lehet a te hajtóerőd, ami átlendít a siker útján felmerülő bukkanókon.

 

 

A fentieken kívül természetesen a sikert – vagy amit, annak nevezel –  még számos személyes tulajdonság befolyásolja, amelyek többsége fejleszthető.

 

Ha úgy érzed, valamelyik területen fejlődni szeretnél, ITT tudod felvenni velem a kapcsolatot.

 

 

 

 

9 önbizalom növelő tipp, hogy magabiztosan élj

 

 

Ahhoz, hogy valaki sikeresen vegye a mindennapi nehézségeket, hogy biztonságosan mozogjon a különböző élethelyzetekben, képes legyen cselekvésre, “egészséges” szintű önbizalomra van szüksége.

Az önbizalom azonban sérülékeny lehet, könnyen az egészséges szint alá csökken.

Önbizalom hiányos állapotban viszont hajlamosak  vagyunk azt hinni, hogy  a „sors” dönti el, hogy mi történik velünk, hogy elérjük-e, vagy sem, amit szeretnénk.

 

Megengedheted-e magadnak, hogy a véletlenre, a sorsa bízd a a mindennapjaid alakulását?

 

Ha nem, akkor el kell érned, hogy az önbizalmad, a “magabiztossági szinted” a megfelelő szinten maradjon.

Ezt úgy tudod elérni, hogy az önbizalmadat nem kizárólag a képességeidbe vetett hitre alapozod, hanem arra, hogy minden "tőled 
telhetőt" megteszel.
.
Ha “mindenből” indulsz ki, az azt jelenti számodra, hogy több mindent tehetsz, van választásod, és a “lehetőségek tárházaként” éled az életed, vállalva a következményeket.

 

Arra az esetre, ha mégsem sikerülne állandó szinten tartani az önbizalmad, hoztam néhány önbizalomnövelő tippet.

Azonban, ahogy a tested is csak a kitartó edzésnek köszönhetően válik izmossá, úgy az  önbizalom „izmosítása” is csak gyakorlással lehetséges, a tippek elolvasása nem elég a változáshoz.

 

  1. 1. Vedd számba az alapvető erőforrásaidat, és használd!

Készíts listát a külső és belső erőforrásaidról, vedd számba azokat az erősségeidet. Írd le legalább 5 olyan tulajdonságodat,melyek  növelik az önértékelésedet. Ez lehet szakmai tudás, intuíciós képesség, de akár testi adottság is. Sőt felvehetsz az erőforrás listára olyanokat is,mint pl. van autód, bármilyen műszaki cikked…stb. A lényeg, hogy ne a gyengeségeidre, hanem az erősségeidre fókuszálj.

 

  1. 2. Gyűjts be dicséreteket, és készíts belőle „dicséretnaplót”

Az alacsony önértékelésű, önbizalom hiányos emberek nem tudják fogadni a dicséretet, szinte reflexszerűen elutasítják. Ha legközelebb valaki megdicsér, tudatosítsd magadban, akár ismételgetheted is, hogy biztosan beépüljön, a legjobb, ha leírod egy csinos kis naplóba. Az így összegyűjtött pozitív visszacsatolások elolvasása  bármikor, amikor  elbizonytalanodsz, segítségül szolgálhatnak.

 

  1. 3. A célokat tudatosan valósítsd meg!

Készíts mindennap egy listát, mely azokat a célokat tartalmazza, amit aznap el szeretnél írni. Ha elvégezted, pipáld ki, a haladás szemmel látható érzése ugyanis magabiztossá tesz. Bár már biztosan szásszor hallottad, de tényleg nagyon fontos, hogy kis lépésekben haladj. A nagyobb célokat oszd fel kisebb részcélokra, a túl nagy cél ugyanis „visszaüthet” alacsony önbizalom esetén.

 

  1. 4. Ne “dédelgesd”, hanem engedd szabadon a negatív érzéseket!

Ahhoz, hogy jól érezd magad, hogy kiegyensúlyozott légy fontos a negatív érzések kontrollálása, nemcsak a munka, hanem magánélet területén is. Bármennyire is nehéz, a negatív érzésekből (dühből,bánatból, sértődésből…stb) adódó frusztrációt minél előbb vezesd le, alkalmazhatsz írásterápiát, vagy egyszerűen üvöltsd ki magadból. Ideális megoldás a sport, amely nemcsak a lelkiállapotodat, hanem a fizikai kondíciódat is növeli, amitől – szinte törvényszerűen – az önbizalmad is nő.

 

  1. 5. Változtass!

Az egyik legnehezebb dolog.Tudom, hogy a napi rutin, a monotonítás elveszi kedved, bátorságod attól, hogy kilépj a komfortzónádból, de egyben megakadályozza, hogy az önbizalmad fejlődjön.

Ha viszont a komfortzónád „rugalmas”, akkor egyre több feladat megoldására leszel képes, egyre több kihívással tudsz sikeresen szembenézni. Szóval változtass, vegyél fel új szokásokat.

Ezek olyan apró dolgok lehetnek, mint például a  szokásos reggel tejeskávé helyett  igyál  cappuccinót csipetnyi fahéjjal fűszerezve. Bármilyen apró, de új dolog stimuláló “élmény” lehet.

 

  1. 6.Ne legyen rejtegetnivalód!

Hiszem, hogy az emberi kapcsolatok alfája és omegája az őszinteség. Ha nincs rejtegetnivalód, őszinte vagy, nyílt  vagy, akkor tisztességesnek érzed magad, ezáltal javul az önértékelésed, és az önbizalmad.

 

  1. 7.Tegyél úgy, mintha!

Ha meginog az önbizalmad, tegyél úgy, mintha magabiztos lennél. Ebben a kis játékban nagy segítségedre lehet a testbeszéd.

Húzd ki magad, legyen egyenes a testtartásod, nyugodt, egyenletes légzéssel kicsit rásegítve máris jobban,és sokkal magabiztosabbnak  fogod magad érezni.  Ez a technika egyébként jól alkalmazható egy fontos tárgyalás, vagy prezentáció előtt.

 

  1. 8.Inspirálódj, és másold a sikert!

Keress a környezetedben magabiztos embereket, (még jobb, ha ilyenekkel veszed magad körül, )és utánozd őket. Figyeld meg a testbeszédüket, hanglejtésüket, mimikájukat, és utánozd őket. Meglepő, de ez téged is magabiztossá  tesz.

Olvashatsz inspiráló történeket olyan emberekről, akik ösztönzőleg hatnak rád, a sikertörténeteik a te viselkedésedet is formálják.

 

  1. 9.Beszéljünk róla!

Oszd meg a magabiztossággal kapcsolatos problémákat  egy baráttal, vagy szükség esetén szakemberrel (coach-csal). A párbeszéd, mások gondolatai, pozitív ötletei, a nézőpontváltás megoldást jelenthet az önbizalom növekedésére, a magabiztosabb gondolkodásra.

 

Ha szeretnél “beszélni róla”, ITT tudod felvenni a kapcsolatot velem.

 

 

 

Felhasznált forrás:

 

Prof. Steve Peters: A Csimpánzparadoxon

52 gyakorlat Önbizalomnövelő tippek-kártyacsomag

 

A tudatosság nem cél, hanem eszköz (mely a tied lehet)

 

Egy felmérés szerint a vállalkozók 90 %-a ösztönösen irányítja a vállalkozását.

Én magam is sokat ismerek közülük. Ők azok, akiktől nehéz szituációkban gyakran elhangzik a „majd csak lesz valahogy”, közhely. Veszélyes tévhit ez, mely a gondolkodás, a  cselekvés  szükségszerűsége  helyett  a körülmények elfogadását, gyakran egy nemkívánatos helyzetbe való  beletörődést  szorgalmazza. Nem feltétlenül azért, mert így könnyebb neki (sőt -saját bevallásuk szerint is- inkább ennek az ellenkezője jellemző) hanem egyszerűen csak így tudja.

 

Sodródjunk az árral?

Az árral való sodródásnak lehet létjogosultsága  bizonyos helyzetekben (flow élmény),  de nem  a vállalkozásod  működtetésében. Ismerek jó néhány kisvállalkozót, aki büszkén vallja, hogy ő mindig is  ösztönösen, a megérzéseire hagyatkozva  dolgozik. Ugyanakkor nem érti, hogy a vállalkozása miért nem jut egyről a kettőre, hogy gyarapodás helyett hónapról hónapra él, hogy miért nincs soha semmire ideje, hogy nincs  magánélete, vagy ha van, akkor  éppen romokban.

 

Tudatosság ismérvei

Tudatos vállalkozó az, aki nem sodródik az eseményekkel, hanem irányítja azt, nem ösztönösen, vagy az „égiekben bízva”, hanem tudatosan cselekszik. Megfigyel, gondolkodik, döntéseket hoz, a döntéseiért, cselekedeteiért, és azok következményeiért pedig felelősséget vállal.

A „majdcsak lesz valahogy”  gyermeteg filozófiája  helyett, „úgy lesz, ahogy akarom „  a viselkedésének mozgatórugója.

 

Tudat és jellemzői

A tudat fogalma: szűkebb értelemben a logikai gondolkodást, és a valóság objektív megismerését értjük alatta1.

A tudatosság az én olvasatomban egy olyan racionális  gondolkodásmód, a  mely segít, hogy a körülmények „fölé” emelkedhessünk, és minél kevesebb  ” kitérő” nélkül haladjunk a céljaink felé.

 

 

A tudat jellemzői (klasszikus, újkori európai filozófia szerint):

 

  • Világosság, azaz tiszta és határozott gondolatok. Gyakorlatban ez azt jelenti,hogy tervezel,célokat tűzöl ki. Meghatározod az irányt, mely felé haladni kívánsz.
  • Koherencia. A tudatos „élmények” összefüggenek egymással, következnek egymásból és nem össze-vissza „szaladgálnak” Miért fontos ez?
  •  “Nem attól haladsz előre, ha össze-vissza futkosol.” (Punnany Massif,   Élvezd.c. dala)
  • A célod ismeretében, az általad meghatározott, kijelölt úton haladsz. Lehet kitérő, mert változhatnak a körülmények, melyekhez alkalmazkodni kell, de az irány adott, így „célirányosan” haladsz .
  • Személyesség.A tudatosság felett egyedül csak annak van kontrollja, aki átéli, kizárólag ő tudja, hogy valami tudatos-e vagy sem.
  • Tudatos élményeink mindig valami rajtuk kívülire utalnak.
  • Amikor egy tényt állítasz,  például azt, hogy kétszer kettő négy, akkor ez rajtad kívüli dologra vonatkozik, és a te tudatosságodtól függetlenül is érvényes igazság. 2

 A tudatosság 2  alapvető feladata

 

  1. 1. Önmagunk és a környezetünk folyamatos megfigyelése, monitorizálása

A  figyelmünk azonban szelektív ,  és  az érzékszerveinket bombázó milliónyi információból azokra az eseményekre  fekteti hangsúlyt,  amelyek  a környezetünk  változását mutatja,   a „túlélésünket” veszélyeztetik .

 

  1. 2. Célok megtervezése, cselekedeteink megtervezése, cselekedeteink vezérlése, önmagunk és a környezetünk folyamatos kontrollálása

Azaz a céljaink, cselekedeteink megtervezését, a viselkedéseinket a külső és belső, körülményeknek megfelelően, ahhoz igazítva irányítjuk, szabályozzuk.

A tudatosság tehát állandóan változó folyamat, melyeket egy adott pillanatban zajló  megfigyeléseink, gondolataink (emlékeink) és , érzéseink befolyásolnak.3

 

A tudatosság nem cél, hanem eszköz

 

Nagyon fontos, hogy nem a tudatos megismerés, döntés, és cselekvés a cél, hanem a tudatosság, mely a megismerés, a cselekvés, és a döntés egyik legfontosabb eszköze.3

 

Egy olyan eszköz, mellyel te és a vállalkozásod sikeressége garantált. Ha tudatos vagy, éber vagy, szándékosan figyelsz arra, hogy mi történik körülötted, és benned (a gondolataidban), képes leszel könnyedén, gyorsan válaszolni a mindennapok kihívásaira a vállalkozásodban, és a magánéletedben is .

 

Eszköz, melynek birtokában képes leszel tervezni, és a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodva újratervezni, a lényegest a lényegtelenből(ami nem visz közelebb a célodhoz) kiszűrni, a feladataidat priorizálni, az idődet hatékonyan beosztani, könnyebben dönteni,problémákat megoldani. Mindezek következtében pozitív irányban változik az életminőséged, és nem mellesleg fejlődik a személyiséged.

Ha te is ezt szeretnéd, vedd fel velem a kapcsolatot ITT.

 

 

 

 

Forrás:(ha bővebben is érdekel a téma)

1 Wikipédia-Tudat

2 Magyar  Pszichológiai Szemle, 2011, 66. 1. 47–74.  DOI: 10. 1556/MPSzle. 66. 2011. 1. 4.  A Tudatos és a nem tudatos problémája a kísérleti pszichológia és a kognnitív tudomány tükrében

3 Bóta Tibor: Az emberdöntéseinek,cselekedeteine