Viszlát 2019! Évértékelésről szubjektíven

Holnap véget ér a 2019 – es év, és ráadásul 2020-szal kezdetét veszi egy új évtized. Mindenhol azt látom, hallom, hogy itt van év végi számvetés időszaka. Nagyon nem szeretem ezt az „év végi számvetés” kifejezést, szívesebben használom helyette az „évértékelést”. Bár mindkettő a múlt eseményeivel való szembenézést jelenti, mégis valahogy jobb az optikája, kevésbé tűnik számon kérőnek. Az én olvasatomban az évértékelés sokkal inkább koncentrál az értékekre, az értékesre, az eredményekre. Különösen fontos ez, amikor egy nehezebben évet hagyunk mögött, amikor az ambiciózus terveinket nem sikerült megvalósítani, amikor váratlan eseményekből, negatív megélésekből nem volt hiány. Számomra a 2019 ilyen volt. Nem bánom a múlását…😊

 

 

Lehet, hogy sikerekről, pozitív eredményekről, magasztos érzelmekről illene ide írnom, de akkor nem lennék önazonos. Mert volt csalódás (csalódtam emberekben, és csalódtak bennem), mert nagyra törő szakmai terveim dőltek már év elején dugába, és nem minden esetben sikerült az újratervezés, mert lemondtam szakmai és magánéleti vágyakról, mert nem volt erőm, bátorságom megvalósítani, ráadásul volt több betegség, ami fizikailag, lelkileg is megrángatott.

 

Nem jó ezekkel szembesülni, de mégis érdemes a dolgok mögé nézni. Hogy:

 

➡Mi az én felelősségem a történtekben?

➡Mit tehetek másképp?

➡Mi az amit megtanultam, és mi az, amiben még  fejlődnöm kell?

 

De az önreflexióhoz erő is kell.

Ezt az erőt azokból a pozitív történésekből, eredményekből, értékekből nyerjük, melyeket megéltünk.

 

Személy szerint értékelem, hogy idén is voltak ügyfeleim, akik engem választottak az életük jobbításához, hogy idén is tovább képeztem magam karrier- coachingban, és hivatalosan is tréner lettem. Hogy a képzések által önismeretileg fejlődtem. Hogy rendeztem egy kapcsolatomat, azáltal, hogy képes voltam megbocsátani. Hogy diplomás lett a lányom. Hogy egy csodaszép, egészséges kisbabával gyarapodott a család. Hogy néhány új ember is bekerült az életembe, növelve a szociális hálómat. Hogy vállalkozóként élhetem a mindennapjaimat, annak az összes előnyével, és hátrányával. Hogy 25 éve vagyunk házasok a férjemmel, és idén sem vágytunk másra. Hogy úgy, és azokkal töltöttem a karácsonyt, ahogy szerettem volna.

Tudom, ezek most így eléggé elnagyoltak. A naptáram segítségével azonban hónapról hónapra haladva sorba veszem, és le is írom a konkrét „sikereket”, örömöket, eredményeket, mert leírva jobban rögzül a memóriában, meg egyébként is így szoktam meg.😉

 

Az év értékelését tehát érdemes a jó dolgok, sikerek, örömök számbavételével kezdeni.

Azokkal, amelyek értékesek, amelyekért hálásak lehetünk, és ezekből erőt nyerve, megerősödve könnyebb az év során megélt kudarcok, veszteségek, sikertelenségek elfogadása.

 

De ne tedd az értékelést kötelességből, csak azért mert „illik”, mert mások ezt teszik, meg a Facebook- posztok, bejegyzések erre biztatnak! Azért tedd meg, mert Te szeretnéd!  És akkor tedd meg, amikor szeretnéd!

Lehet, hogy illúzióromboló leszek, de én a folyamatban, a változás, a fejlődés folyamatában hiszek, nem pedig abban, hogy december 31-én minden lezárul, és január 1-én pedig egy csapásra valami új, és nagyszerű kezdődik. Ezért nálam az előző év értékelése, és az azt követő tervezés, a céljaim megfogalmazása nem ma, és nem holnap fog megtörténni, hanem akár egész januárban, és ha kell, még a februárban is, időt szánva rá, és a saját tempómban haladva.

 

Az idei év történéseinek, az elért eredményeknek, és persze a kudarcoknak a tudatosítása az alapja annak, hogy változz, fejlődj, hogy új célokat tűzz ki, melyek a követező évben utat, és irányt mutatnak. Az évértékeléssel megtudod, hogy honnan indulsz, a célokkal pedig meghatározod, hogy innen, 2019-ből, hova tartasz, hova akarsz eljutni 2020-ban. A célok megfogalmazása nem “úri hobbi”, hanem eszköze annak, hogy kezedbe veszed az életed alakítását. Ha nem te irányítod az életedet, akkor megteszik majd helyetted mások.

 

Te döntesz, hogy kinek az életét akarod élni. Ugye magadat választod?

 

Köszönöm, hogy még itt vagy, ez azt jelenti, hogy végigolvastad! A kitartásod lenyűgöző!😊

 

Boldog, értékekben gazdag új évet kívánok!🍾🎉

 

Ha a céljaid megfogalmazásában, és megvalósításában támogatásra lenne szükséged, a lenti gombra kattintva veheted fel velem a kapcsolatot, vagy felteheted a kérdéseidet.

 

ÉRDEKLŐDÖM

 

Hogyan változtass a félelmeid ellenére?

Egyszer, egy coaching folyamat lezárásakor az ügyfelem a következő mondattal összegezte az elért eredményt:” Változás nem történt, csak valahogy helyére kerültek, és most rendben mennek a dolgok.” A szövegkörnyezetből kiragadott mondat alapján könnyen azt gondolhatod, hogy eredménytelen volt a coaching, hiszen nem hozott nagy változást, nincs kézzelfogható eredmény.

De mi a változás, ha nem az, hogy az életedben a káoszból rend lesz, hogy kisimulnak bizonyos gyűrődések?!

Hogy tisztábban látod önmagad, helyén kezeled az életedben zajló eseményeket, képes vagy jobban szervezni a mindennapi életedet, és ezt a „nyugalmi” állapotot képes vagy tartósan  fenn tartani, és ha ki is billensz belőle,  vissza tudsz oda térni!?!

 

A változással kapcsolatban rengetegféle elképzelés él bennünk.

Mindenkiben más, de többnyire valami „óriási, és ismeretlen dolog” képzete él bennünk, ami túl sok erőfeszítést igényel, bizonytalan a kimenetele, és valamiféle félelem, fájdalom, lemondás társul hozzá. A negatív meggyőződéseink ellenállnak a változásnak, képesek le is beszélni róla, ezért ragadnak bele sokan egy-egy „rossz, de biztos” munkahelyi, vagy magánéleti helyzetbe.

 

De az életünkben bekövetkező változások sokfélék lehetnek, és sokféleképpen történhetnek. Azt látom, hogy a csendben zajló, vérünket, és verítékünket nem kérő, az életünket gyökeresen fel nem forgató változásokról ritkán veszünk tudomást. Mintha nem számítana, mintha kisebb lenne az értéke. Pedig a változásnak nem kell minden esetben óriásinak, mindent felforgatónak lenni! Nem mindig kíséri hatalmas robbanás, óriási zaj és tűzijáték!

 

A változás óriási erőfeszítéseket nem igénylő, apró változtatások sorozataként is bekövetkezhet!

 

változás, változtatás, motiváció, lépésről lépésre változtatni

 

 

Mi kell a változáshoz?

 

A változást a változási energia táplálja:

 

Változási energia = Elégedetlenség * Jövőkép * Lépések (Gleicher-formula)

 

Ha te (hozzám hasonlóan) a számok embere vagy, akkor a változási energiádat egyszerűen számszerűsítheted, úgy, hogy egy 10-es skálán meghatározod az egyes tényezőket, és behelyettesíted a fenti képletbe. Ha valamelyik tényező nulla, akkor sajnos a matematika szabálya szerint (bármelyik szám nullával történő szorzata nulla) a változás sikertelen kimenetele borítékolható.

Valószínű, hogy már te is látod, a változás sikere azon múlik, hogy egy vonzó vízió birtokában az elégedetlenséget képes vagy-e aktivitássá alakítani, azaz a változási energiád nagyobb lesz-e, mint a változással szembeni ellenállásod.

 

Azt tapasztalom a coachingok során, hogy az egyik legfőbb akadályt az első lépés megtétele jelenti. Vagy a változással kapcsolatos félelmek (“túl sok erőfeszítést igényel”, vagy “mi lesz,ha nem sikerül” ), vagy a rendelkezésre álló “tudás”, pontosabban nem tudás miatt a “hogyan kezdjek hozzá?” kérdésre. Az újévi fogadalmak is többnyire ezek miatt dőlnek dugába.(El sem kezdik, vagy elkezdik, majd hirtelen elfogy az energia, ami viszont már egy másik téma).

Az ügyfeleknek szoktam mondani, hogy “álmodj nagyot, majd kezdj el gondolkodni kicsiben”. A személyiségének, és az aktuális helyzetének megfelelően még vállalható kis lépések kijelölésére biztatom.

Mert (a Tesco reklám után szabadon) a legkisebb lépés is számít! Sokkal többet, mint azt sokan hiszik.

 

“Kis lépések művészete”

 

A kis herceg írója , Antoine de Saint – Exupéry imája helyett

„Uram, nem csodákért
és látomásokért fohászkodom,
csak erőt kérek a hétköznapokhoz.
Taníts meg a kis lépések művészetére!(…)

Őrizz meg az élet elszalasztásának félelmétől!
Ne azt add nekem, amit kívánok,
hanem azt, amire szükségem van!
Taníts meg a kis lépések művészetére!”

 

(és persze nem megkérdőjelezve az ima jótékony lélektani hatását) egy olyan – leginkább az üzleti életben közismert – módszert mutatok, mellyel én is vezetőként, mérnökként, TQM-közgazdászként találkoztam, de jól alkalmazható a személyes életünkre is.

A japán eredetű Kaizen.modell a lépésről lépésre történő  fejlődést célozza meg: azaz, ha mindennap változatunk egy picit, akkor hosszú távon nemcsak jelentős, de tartós változást lehet elérni. Már a KAISEN elnevezés is biztató, ahol a kai változást jelent, a zen jelentése pedig jóvá válni.

 

A kis lépésekkel történő változás előnyei

 

➡Nem a – gyakran félelmetesnek, elérhetetlennek tűnő – végső célra, hanem a fejlődés folyamatára összpontosít,

➡apró célokat fogalmaz meg, melyek reálisabbak, elérhetőbbek lesznek, így megóvnak a kudarctól,

➡a kisebb lépések nem igényelnek óriási akaraterőt, hiszen az egész életedet nem kell hirtelen, azonnal  felborítani,

➡korábbi szokásaidon csak kis mértékben kell változtatni,

➡a kisebb változtatás kisebb nehézséggel jár,

➡”kicselezi” a változástól való félelmed,

➡nem esel bele a “tehetetlenség” csapdájába,

➡attól, hogy minden nap teszel egy lépést, jobban érzed magad,

➡a haladás érzése napról napra motiváltabbá tesz,

➡az egyes lépések nehézségi szintjét a saját ritmusodban növeled, és csak akkor, ha akarod,

➡egy kisebb változtatás jobban kontrollálható,

➡ha esetleg nem jól sül el, nem a várt eredmény jön, akkor csak azon az egy-egy lépésen kell változtatnod.

 

Mi kell az első kis lépéshez?

 

➡Először is határozd meg, hogy min szeretnél változtatni, hova szeretnél eljutni,

➡gondold végig, milyen lépéseket kell megtenni,

➡vedd számba, milyen erősségeidre számíthatsz (ez segít a kitartásban),

➡nézd meg, mi az a legkisebb lépés, amit naponta, és már ma megtehetsz,

➡és lépj!

 

-Ha például már egy ideje vágysz arra, hogy elolvasd Michelle Obama Így lettem c. nagyszerű könyvét (most éppen ezt olvasom😊), de inkább nem kezdesz bele, lemondasz róla, mert úgy gondolod, nincs időd 426 oldalt elolvasni, akkor csak 15 percet szánj mindennap az olvasásra. Ez egy hónap alatt 7,5 órányi olvasást jelent, amennyi idő alatt egy 400 oldalas könyvet simán be is lehet fejezni.

-Ha szeretnél többet mozogni, akkor kezd csak reggeli ágyban nyújtózással a napot!

-Ha szeretnél társat találni, akkor először csak regisztrálj fel fénykép nélkül egy társkereső oldalra!

-Ha elégedetlen vagy a munkáddal, de nem tudod, hogy mit tegyél, akkor csak készítsd el a LinkedIN profilodat!

 

Ezek olyan kis lépések, amelyek még a túlterhelt napjainkba is beilleszthetők!

 

Talán már további példák sorolása nélkül is látod, hogy a nagynak tűnő célhoz, változáshoz sok kis lépés vezet, és az apró kis változtatásokkal – a változtatástól való félelmedet, és a kudarcot kicselezve –  is el lehet érni eredményeket.

Csak meg kell tanulni kisebb lépésekben, részcélokban gondolkodni, értékelni, megünnepelni, és élvezni az apró lépéseket!

A győztes dobogóhoz is több lépcsőn vezet az út.

 

Ha elégedetlen vagy a jelenlegi helyzeteddel az életed valamely területén, ha eleged van az egy helyben toporgásból, ha szeretnél felülkerekedni a változástól való félelmeden, ha szeretnél lépésről lépésre, de biztosan haladni a vágyott cél felé, ha elindulnál, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá, akkor keress meg bátran! Sajátítsd el a kis lépések „művészetét”, és érj el nagy eredményeket, melyben a leglelkesebb szurkolódként, a legjobb tudásommal  támogatlak. Boldog új évet, boldog új életet!

 

ÉRDEKLŐDÖM

 

Ha olvasnál még változás témában:

https://www.tudatosvallalkozok.hu/a-valtozas-negy-szobaja/

https://www.tudatosvallalkozok.hu/szokasaink/

Hogyan készülj az ünnepekre anélkül, hogy kikészülnél?

Azt látom, hogy az év vége a munkahelyeken, az ünnepekre való készülődés otthon, évről évre egyre nagyobb hajszává válik. Mintha ebben az utolsó pár hétben kellene mindazt az el nem végzett munkát, mindazt a meg nem élt örömöt, minden olyan találkozást, és minden olyan pillanatot bepótolni, amit egész évben elmulasztottunk. Kötelező jelleggel megy a versenyfutás az idővel, rohanás, törekvés a minden fronton történő helytállásra, és a különböző elvárásoknak mindenáron való megfelelésre.

 

időgazdálkodás, időtervezés, időmenedzsment

 

Mit tehetünk, hogy ne csússzunk szét ebben az őrült forgatagban?

 

A megoldás a tervezésben, és a szervezésben rejlik.

Az életed szervezése a te döntésed, a te felelősséged. Ha nem szervezed meg az életedet, akkor az „élet” megszervezi helyetted, amivel nem biztos, hogy elégedett leszel.

 

Lépések, melyek megkönnyíthetik az életed az elkövetkező napokban

 

➡ Tervezd meg a feladatokat!

Szánj rá időt, és írj egy listát a teendőidről! Számolj a napi munkáddal, a magánéleti feladatokkal (háztartás, család), előre megbeszélt időpontokkal (fodrász, orvos) és egyéb elintézendőkkel!

 

➡ Tegyél különbséget a fontos és sürgős között!

A sürgősséget onnan ismered fel, hogy azt mindig valami külső nyomás eredményezi, szinte mindig frusztrációt okoz, és nem feltétlen szolgálja a te céljaidat. Az igazán fontos dolgok viszont mindig közelebb visznek az elérendő célodhoz. Priorizáláskor figyelj arra, hogy ne sétálj bele a sürgősség csapdájába! Tartsd szem előtt azt a mondást, miszerint „a fontos dolgok ritkán sürgősek, és a sürgős dolgok ritkán fontosak”!

 

  • Azokat a feladatokat, amelyek sürgősek, és fontosak is, azonnal végezd el! (pl, asztalfoglalás az étterembe, ajándék színházjegy foglalása) Ha az “azonnaliság elvét” alkalmazod, a halogatást elkerülöd, így a kis feladatból nem lesz nagy. Ezzel időt takarítasz, és megkíméled magad a fölösleges stressztől.
  • A sürgős, de nem fontos feladatok elvégzését bízd rá másra!
    Tudom, sokan vagyunk, akik azt hisszük magunkról, hogy „mindent mi tudunk legjobban”, és nehezen engedjük ki a gyeplőt a kezünkből. Viszont ahhoz, hogy ne essünk szét teljesen, fontos megtanulni leosztani feladatokat. Nem egyszerű, vezetőknek is külön tanítják a delegálás képességét.  A megoldás a gyakorlás, és ez az időszak épp alkalmas arra, hogy el is kezd!
  • A nem fontos és nem sürgős feladatokat szelektáld ki! Az időrabló tevékenységeknek most nincs itt az ideje.

➡Koncentrálj a fontos feladatokra! Tervezd be őket, rendelj hozzájuk határidőt,

Becsüld meg, hogy az egyes feladatok elvégzéséhez mennyi időre van szükség. Tervezz be tartalékidőt az előre nem látható dolgokra, eseményekre.

Fontos, hogy mindig a nagy dolgokat tervezd be előbb, és azok köré az apróbbakat! A következő videóból megérted ennek a fontosságát.

 


➡Kezd el a betervezett feladatokat megvalósítani! Egyszerre csak egy dologra koncentrálj!

 

➡A tökéletes helyett alkalmazd az elég jó elvét! A túlságosan nagy rend helyett elégedj meg a renddel, a makulátlanra vasalt asztalterítő helyett a vasalt terítővel, amelyen elfér néhány gyűrődés.

 

➡Mindennap, mielőtt hozzá látsz a napi feladataidhoz, nyugodtan hangolódj rá! Megengedhet magadnak a nyugalmat, hiszen mindent megterveztél.

 

➡Nap végén pedig nézd át, hogy haladtál a feladatokkal! Jutalmazd meg magad egy vállveregetéssel, dicsérő szavakkal, egy pohár borral mindazokért, amiket megvalósítottál! Kezdd az ünneplést önmagad megünneplésével!

 

➡Ha pedig valamivel elmaradtál, akkor tervezz újra! Add meg magadnak az újratervezés lehetőségét, és szabadságát!

 

Gyakran előforduló szervezési hibák az ünnepi rohanásban, melyeket mindenképpen kerülj el:

 

  • Tele zsúfolod a napodat teendőkkel.
  • Rosszul méred fel az időszükségletet.
  • Nem számolsz váratlan eseményekkel, teendőkkel.
  • Nem a fontos dolgoknak csinálsz először helyet.
  • Halogatod (akár az utolsó napra) a túl nagynak tűnő, vagy „nemszeretem” feladatokat.

Ha pedig érdekel, hogy az időhöz való viszonyulásunk hogyan hat a személyes,(pszichológiai értelemben vett) jól-létünkre, arról itt olvashatsz egy korábbi bejegyzésemben:

https://www.tudatosvallalkozok.hu/az-ido-ertek-gazdalkodj-vele-okosan-megmutatom-hogyan/

 

Ha úgy érzed, folyamatosan rohansz, nem tudod jól beosztani az idődet, megszervezni az életedet, akkor fordulj hozzám bizalommal. Ha csak kérdezni, érdeklődni szeretnél, tedd meg bátran a lenti gombra kattintva!

 

ÉRDEKLŐDÖM

 

Felhasznált források:

Lothar Seiwert: Időmenedzsment

Katrin Greber és Renate Freisler: Stresszkezelési tréninggyakorlatok