Kíváncsi vagy, hogyan forog az életed kereke?

A siker és a boldogság nem cél, hanem következmény: valódi célok megvalósításának a következménye. Egy út, fejlődési folyamat, melyen ha végigmész, megkapod ezeket az érzéseket is. Az út első lépése az, hogy feltérképezd, jelenleg hol tartasz az életedben.

Fontos, hogy tisztán láss, hogy tudd honnan fogsz elindulni. Mert irányítani csak azt tudod, amit ismersz.

 

Életkerék, gyakorlat, kiegyensúlyozott élet, életterületek

 

A jelenlegi helyzet feltérképezésére használd az Életkerék gyakorlatot, melyet le tudsz itt tölteni:

 

LETÖLTÖM A GYAKORLATOT

 

Életkerék, az életet, az élet körforgását szimbolizálja.

Hiszen az életünk is olyan, mint egy kerék. Akkor halad, ha forog, és akkor forog, ha kerek. Ezt a „kerekséget” kell elérned, és fenntartanod, ha kiegyensúlyozott életet szeretnél, ahol jelen van a boldogság, és a sikeresség érzése.

Ez a gyakorlat megmutatja neked, hogy az életed mely területén hol állsz most: mivel vagy elégedett, és hol van elakadás, hol döcög a kerék..

 

Az Életkerék 8 területet vizsgál.

  • ➡személyes fejlődés
  • ➡párkapcsolat
  • ➡család, barátok
  • ➡szabadidő, hobbi, feltöltődés, szórakozás, pihenés
  • ➡egészség, fittség
  • ➡otthon, fizikai környezet
  • ➡pénzügy
  • ➡munka, karrier

Minden területhez tartoznak segítő kérdések, amelyeket a letöltött pdf-ben megtalálod. Válaszolj őszintén magadnak, és a válaszaid alapján  osztályozd az életterületeket egy 0-tól 10-ig terjedő skálán! A kapott pontszámot egy színes tollal jelöld be az Életkerék megfelelő területén, majd kösd össze a pontokat!  Milyen formátumot kaptál? Mennyire szabályos, mennyire kerek?

 

A tökéletes persze az lenne, ha minden terület 10 pontos lenne, és egy szabályos kört alkotnának a pontok. De tudjuk, hogy nincs tökéletes. Az optimális, ha nagyjából azonosan magas pontszámok szerepelnek, és a kapott alakzat hasonlít egy körre. Ennek az eléréséért tudsz dolgozni.

 

Az életed kerekének kiértékeléshez segítség:

8-10 pont közötti érték esetén az adott életterülettel teljesen elégedettek vagyunk

5-7 pont közötti érték esetén általában elégedettek vagyunk, de ezeken a területeken van még tennivalónk, amit  önerőből is képesek vagyunk megoldani.

4 pont alatt át kell gondolnunk, hogy esetleg (életterülettől függően) szakértői segítséget kérjünk a változáshoz, fejlődéshez.

 

Most már tudod, honnan indulsz, de érdemes ránézni arra is, hogy hova tartasz.

Az Életkerék-en  másik színű tollal jelölbe azokat a pontszámokat, amit ahelyett szeretnél, ami most van. Jelöld be életterületekként azt a pontszámot, amivel elégedettebb már lennél. Ezeket a pontokat is kösd össze!

Így nem csak tudod, hanem látod is, hogy milyen irányba haladsz, hogy mi lehet a célod.

 

A következő bejegyzésben ebből a helyzetből fogsz tudni továbblépni, amikor is a fő kérdés “Mit szeretnél?”. Igen, jól gondolod, álmodozásra foglak hívni.

 

Töltsd le az Életkereket, gondold át a kérdéseket, alkosd meg a jelenlegi körödet!

 

LETÖLTÖM A GYAKORLATOT

 

Videón is megnézheted az Életkerék gyakorlat elvégzésének menetét, kattints bátran a linkre:

 

Kívánságból valóság! 1. videó

 

Ha elakadtál, nyugodtan keress, írj üzenetet. A lenti gombra kattintva tudsz elérni.

 

ÉRDEKLŐDÖM

 

 

Hogyan kezeld méltósággal a fölényt?

A mindennapi kommunikációban, az egymáshoz való emberi viszonyulásokban gyakran találkozom a fölénnyel. Nemcsak egyéni, hanem közéleti szinten, a politikai-társadalmi közbeszédben rendszeresen tapasztalom. Bekúszik a hétköznapjainkba hencegő, vagy akár fenyegető formában, és szinte természetessé, ha úgy tetszik, elfogadott normává kezd válni. De ennek nem kellene így lennie! Engem legalábbis kifejezetten zavar ez az irány.

 

 

A fölényes megnyilvánulás  „a hatalom legocsmányabb megnyilvánulása”- írja Michelle Obama az Így lettem című könyvében.

 

 „A fölény, különösen, ha fenyegető, az embertelenség egyik formája.”

 

Ahol megjelenik a fölény, ott nincs egyenrangúság, ott felsőbb-, és alsóbbrendűség van. Ott visszaélés történik a nagyobb hatalmi, a fizikai, szellemi, vagy akár anyagi erővel. Ahol megjelenik a fölény, ott sérül az egyik fél méltósága, miközben „hízik” a másik, a fölényt alkalmazó fél egója.

Ez a viselkedés nem elfogadható! Akkor sem, ha tudjuk, hogy az erőből támadó egó is “csak” védekezik, a saját határait védi. Viszont gond az, ahogy teszi. Hogy közben a másik fél személyes határait sérti, vagy éppen sárba tiporja.

 

Meg kell tanulnunk, nekünk nőknek különösen, megvédeni a saját határainkat, a méltóságunkat, ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a saját életünkben!

 

Társadalmi és egyéni szinten is. De mivel a közéleti problémákat csak társadalmi összefogással (ami szerintem most nincs) lehet megoldani, nézzük, mit tehetünk egyénenként, a személyes életünkben! Szintén Michelle Obamát idézve:

 

„Ha ők mélyre süllyednek, mi akkor magasan tartjuk a mércét, és nem engedünk az elveinkből.” 

 

Lehet, hogy ez nehéznek tűnik, de ez tud csak segíteni abban, hogy minimalizáljuk a lelki sérüléseinket, hogy megóvjuk a méltóságunkat. A méltóság egyetemes emberi tulajdonság, az emberiség minden egyes tagjának (igen, nekünk nőknek is!) a megszületésével járó joga, a létezés rangja. Olyan érték, mely ha sérül, akkor azt meg kell védeni!

 

Az én megoldásom tudatosan jelen lenni, és visszautasítani a fölényt.

 

A „harcolj vagy menekülj” ösztönreakció csak a túlélésért való küzdelemben lehet megfelelő válasz.

  • Visszavágni hasonló fölénnyel, vagy haraggal, gyűlölködéssel, csak pillanatnyi megkönnyebbülést hoz, de valódi megoldást nem.
  • Ha csöndben maradsz, akkor az előbbihez hasonlóan a probléma csak mélyül, miközben belül rágod magad.
  • Mindkét esetben bekerülsz egy negatív érzelmi spirálba, ami, ha nem kapsz észbe, észrevétlenül ránt a mélybe. A másik fél célja viszont pontosan ez, hogy rosszul érezd magad, hogy megsemmisülj, gondolkodás- és cselekvésre képtelen állapotban, tétlenségre ítélve. Majd, ha úgy tetszik neki, akkor a „megmentő” szerepbe belebújva nagyvonalúan „segítséget” ajánl. De ebben a (hatalmi) játszmában te végig az alsóbbrendű „jelentéktelen” szerepébe leszel kényszerítve.

A fölénynek különböző verbális szintjei vannak, lehet „csupán” cinikus, gúnyos, megvető, vagy éppen fenyegető. A fölény mindenkori célja, hogy gyengítsen, jelentéktelenné tegyen, és hogy kisebb – nagyobb sebeket ejtsen. Minél gyengébb vagy, a fölényt alkalmazó még inkább érezheti, hogy „bármit tehetek, úgyis megúszom”.

 

Hogyan állj ki önmagadért a fölénnyel szemben? Mit tegyél, hogy se a lelki békéd, se az elveid, az értékeid ne sérüljenek?

 

➡ Először is lélegezz mélyeket, hogy visszanyerd a nyugalmad, az önuralmad, és ezzel időt is nyerhetsz!

➡ Higgadtan, de határozottan jelezd, hogy ez a fajta, fölényes viselkedés számodra bántó, és átlép vele egy határt!

➡ Lépj tőle távolabb, adj magadnak teret, és ezzel is demonstráld, hogy túlment a határon!

➡ A testbeszédeddel mutass szigorúságot, határozottságot, erőt!

➡ Vegyél fel egyenes testtartást, és – felemelt fejjel – határozott szemkontaktust!

➡ Egyenletesen, mélyen lélegezve, közepes vagy alacsony hangerővel, de semmiképpen se halkan beszélj!

➡ Ne beszélj túl gyorsan! Inkább legyen mérsékelt a beszédtempó, és szüneteket is beiktathatsz a hatás kedvéért!

➡ A közlésed legyen hivatalos, érzelemmentes, tényszerű!

➡ Súlyosabb esetben tájékoztasd a viselkedése (jogi, és egyéb) következményeiről!

➡ Határozottan, akár szó nélkül, lépj ki a helyzetből!

 

A témához kapcsolódóan itt olvashatsz még többet tőlem a NEM-et mondásról:

https://www.tudatosvallalkozok.hu/hogyan-mondj-nemet/

https://www.tudatosvallalkozok.hu/miert-nem-tudsz-nem-et-mondani/é

 

Ha szeretnéd jobban megvédeni a határaidat, ha gondot okoz a nemet mondás, ha fejlesztenéd a kommunikációdat, a lenti gombra kattintva érdeklődhetsz. Tedd fel bátran a kérdéseidet, nem kerül semmibe! 😊

 

ÉRDEKLŐDÖM