Hogyan éli a mindennapokat, akinek alacsony az önbecsülése?

 

Ahhoz, hogy az életminőségünkre pozitívan ható döntéseket hozzunk, szükséges ismernünk a valódi, saját, nem pedig mások által elvárt igényeinket, a személyes erőforrásainkat, a rejtett tartalékainkat, önmagunkat, önmagunkhoz való viszonyunkat.

 

önbecsülés, önbizalom, önszeretet,énkép

A felgyorsult életritmusunk, a környezetünkben zajló gyakori változások folyamatos kihívást jelentenek, melyhez egészséges önbecsülés hiányában szinte lehetetlen alkalmazkodni.

 

Mi is az az önbecsülés?

 

Nem más, mint az önmagunkhoz való viszony, „(…)az, ahogy az ember önmagát látja, és  tetszik-e neki amit lát, vagy sem.”

 

Önmagunk megítélése a lelki egyensúlyunkat jelentős mértékben befolyásolja. Ha pozitív az „ítélet”, jól érezzük magunkat a bőrünkben, ha negatív, akkor pedig nem.

 

Mit tehetünk az önbecsülésünk érdekében?

 

A tükör előtti, meggyőződés nélküli öndicsérő mantrázással nem biztos, hogy jelentős eredményt érhetünk el (szerintem).

Sokkal inkább azokkal a cselekvésekkel, tettekkel, melyek  növelik az önmagunkba vetett hitet, pozitívan hatnak az énképünkre, felébresztik  az önmagunk iránti tiszteletet, és megerősítenek abban, hogy képesek vagyunk saját életünk irányítására.

 

Az önbecsülésünknek három alappillére van, ezek pedig a következők:

 

  • Önbizalom: önmagunkba, eredményes cselekvéseinkbe, az eredményeinkbe vetett hit.
  • Önszeretet: jóindulattal, elfogadással tekintünk önmagunkra.
  • Énkép: önmagunkról alkotott kép, erősségeink, gyengeségeink, erényeink, hibáink felismerése.

 

Ezek egyensúlya harmonikus, se nem túl alacsony, és se nem túl magas önbecsülést eredményez.

 

Miért fontos az egészséges önbecsülés az életminőség szempontjából?

 

Nézzük, hogyan viselkedik a hétköznapokban, akinek alacsony az önbecsülése:

 

– Önmagáról alkotott ítélete, önismerete bizonytalan, előnyös tulajdonságairól általában óvatosan nyilatkozik, ezért minden olyan szituációban hátrányos helyzetbe kerül, ahol önmagáról kell beszélni, el kell „adnia magát” (pl. felvételi interjú), vagy amikor tetszeni szeretni (pl. randevú).

 

alacsony önbizalom, bizonytalan

 

– Nehezen, halogatva dönt, gyakran enged a család, barátok befolyásának. (saját vágyai, gondolatai, érzelmei háttérbe szorulnak)

– A nehézségek esetén inkább lemond az elhatározásáról.(pl. könnyen abbahagyja a fogyókúrát)

– Nehezen szánja rá magát a változtatásra, szilárdan kitart korábbi választása mellett akkor is, ha az már kényelmetlen számára. Ragaszkodik a munkájához, párkapcsolatához akkor is, ha az már nem okoz örömet számára, illetve akkor is eleget tesz bizonyos kötelezettségeknek – kötelező vasárnapi ebéd a szülőknél – amikor az már terhes számára.

– Rosszul éli meg a negatív kritikát, tartósan szenved tőle, szorong miatta.

– Aggodalommal „várja” mások véleményét, “ítéletét”.

– A kudarc tartósan nyomot hagy benne, ezért inkább igyekszik elkerülni, melynek legegyszerűbb módja a minél kevesebb cselekvés. Vagy a „defenzív pesszimizmus” taktikáját alkalmazza, amikor is a környezet felé azt kommunikálja, hogy nincs esélye a sikerre, és így próbálja elérni, hogy kudarc esetén kisebb legyen a csalódás.

– Kudarc esetén gyakran összehasonlítja magát másokkal („neki bezzeg sikerült”)

– Nem tudja élvezni az örömteli pillanatokat, mert „egyszer úgy is vége”, és az” örömöt bajok, a sikert kudarcok követik”. Ez az un. szorongásos boldogság jelensége.

– Az elismerő szavaktól zavarba jön, és siker esetén hajlamos a saját teljesítményét leértékelni.

– Fél kockáztatni, új területek kipróbálni magát, a „megszokott” biztonságában érzi jól magát.

 

Tapasztalatom szerint a fentiek tartósan „ránehezednek” az alacsony önbecsülésűek mindennapjaira, és gyakran okoznak életvezetési nehézséget.

Ha a te boldogulásodat is gátolják a fentiek, és változtatni szeretnél, ITT tudod felvenni velem a kapcsolatot.

 

Bár az alacsony önbecsülés általában nehézségeket okoz az életvezetésben, mégis előfordulhat, hogy egyesek alacsony önbecsülésük ellenére is képesek boldogulni.

 

Bármennyire hihetetlen, az alacsony önbecsülés előnyökkel is járhat. Mik lehetnek ezek?

 

– Mivel legfőbb törekvésük, hogy elfogadtassák magukat másokkal, hogy kedvező kép alakuljon ki róla, ezért számos engedményre, lemondásra (természetesen mások javára) képesek, ezért a saját környezetükben kedvező fogadtatásra, elfogadottságra, sőt megbecsülésre is számíthatnak.

 

-Könnyen, sőt szívesen elfogadják mások tanácsait, amivel ha jól gazdálkodnak, akkor növekedhet a teljesítményük. Ráadásul saját képességeiket illetően túlságosan szerények, gyakran kételkednek benne, ezért azt szorgalommal ellensúlyozzák.

 

-A szerénység mellett gyakori jellemvonásuk még az alázat, amelynek, mint „erénynek” a társadalmi megítélése pozitív.

 

Az önbecsülés alacsony mértéke tehát nem mindenkinél jár együtt „önlebecsüléssel”. Ők azok, akikről csak a szakirodalomból van információm, mivel elég jól elboldogulnak a saját környezetükben, így életvezetési tanácsadásra jellemzően nem járnak.

Ha ilyen vagy, szívesen megismernélek.  🙂

 

 

 

 

Felhasznált szakirodalom:

Christophe André és Francois Lelord: Önbecsülés c. könyv

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Posted by: admin on