Mit kezdj az elutasítás fájdalmával? 2. rész

Álláskeresés, párkeresés során, vagy egyéb esetekben (pl. segítségkérés másoktól) megtapasztalt elutasítás nem szégyen, és nem is feltétlenül rólad szól. Ennek ellenére, még ha tisztában is vagy ezzel, nagyon fájdalmas. Erről a fájdalomról szól az előző bejegyzés. Most pedig arra szeretnék megoldást kínálni, hogy mit tudsz tenni az elutasítás – gyakran elviselhetetlennek tűnő – fájdalmával.

 

elutasítás, fájdalom, stressz, párkeresés

 

Sajnos nincs instant és általánosan jó megoldás. Míg fizikai fájdalom esetén be tudsz venni egy gyorsan ható fájdalomcsillapítót, addig itt tudatos, időigényes “önmunkára” van szükség. Nézzük, mit tehetsz?

 

Elutasítás, mint opció

 

Első lépésként a felkészülést javaslom, azaz számolj azzal a lehetőséggel, hogy visszautasítanak, hogy nem téged választanak, hogy nemet mondanak egy kérésedre. Mielőtt beadsz egy önéletrajzot, vagy ismerkedést kezdeményezel, vedd számba azokat az egyéb lehetőségeket (egyéb megpályázandó munkakörök, más potenciális társjelöltek), amelyek szóba jöhetnek, ha visszautasítanának. Ebben az esetben nem ér váratlanul a visszautasítás. Ráadásul van “B” terved, ami tompítja az elkerülhetetlenül felbukkanó, lélekmardosó érzéseidet, és könnyebben válsz majd ismét bizakodóvá.

Ha úgy gondolsz például egy randira, mint  az életed egyetlen esélyére, akkor azzal óriási terhet helyezel magadra. Ellenben, ha tudatában vagy az alternatív megoldásaidnak, az erőteljesen csökkentheti a szorongást, magabiztosabb, lazább leszel. Adott esetben éppen az utóbbi támogat abban, hogy pozitívan alakuljon a randi kimenetele.

 

Ha megtörténik az elutasítás

 

Bármennyire is nehéz ilyenkor, próbáld megnézni, hogy mit tanulhatsz ebből a helyzetből, mi az, amin érdemes lenne változtatni. De “nem ördögtől való” az a kérdés sem, hogy mi a jó abban, hogy így alakultak a dolgok. Nem arra szeretnélek rávenni, hogy ne éld meg a negatív érzéseinket, hanem hogy tudatosan, és komplexen figyeld meg magad, és a történteket. Hogyan tedd ezt?

 

👉Tudatosítsd, és engedd meg az érzéseidet!

 

Haragot, dühöt, vagy szégyen érzel? Nem gond, csak ismerd fel, és tudd, hogy ez nem a gyengeséged, vagy a túlzott érzékenységed következménye, hanem egy természetes emberi reakció egy stresszes helyzetre. Azzal, hogy beismered, és tudatosítod, hogy csalódott vagy, hogy haragszol, hogy össze vagy zavarodva, már tettél is egy lépést a pozitív irányú változás felé.
Mielőtt tartósan beszippantanának a negatív érzések, egy nagy levegővétel (a rutinosabbak relaxációs légzéstechnika) után “agyból működve” emlékeztesd magad arra, hogy bármennyire is nehéz ez a helyzet, nem fog örökké tartani. Hiszen az érzéseink úgy jönnek mennek, mint ahogy a nappalt váltja az éjszaka, a télt a tavasz, és így tovább..

 

👉Ne higgy el mindent amit gondolsz!

 

Önostorozás, önhibáztatás helyett vizsgáld felül a gondolataidat! Vedd sorba, (jó, ha leírod) a helyzettel kapcsolatos összes negatív gondolatodat, és egyesével kérdőjelezed meg azokat.

 

elitasítás, fájdalom, stressz,automatikus negatív gondolatok

 

A negatív érzéseid ugyanis rendesen eltorzítják a gondolataidat, hajlamossá válhatsz túláltalánosítani, katasztrofizálni, téves következtetéseket levonni, vagy éppen fekete-fehérben látni a világot.

 

Ha például azt gondolod, hogy “mindig annyira szerencsétlen vagyok”, akkor kérdezd meg magadtól:

  • – Igaz az, hogy az életed minden egyes szituációjában szerencsétlen vagy? Valójában az esetek hány %-ban érzed magad szerencsétlennek?
    – Mondj rá példát, amikor szerencsésnek érezted magad. Milyen tulajdonságod segített azokban a helyzetekben?
    – Milyen egyéb pozitív tulajdonságaidat tudod még felsorolni, legalább 5-öt írj le. Nézz rá a  listádra, és most mondd meg, hogy hány %-ban érzed magad szerencsétlennek?

     

    Vagy azt gondolod, hogy “soha senkinek nem fogsz kelleni”?

    – Milyen érvek szólnak az állításod (soha, senkinek) mellett?
    – Milyen ellenérvek szólnak ellene? Vedd sorba az eddigi kapcsolataidat (családi, baráti, párkapcsolat)!
    – Mi a legrosszabb, ami történhet ebben a helyzetben? Mi a legjobb, ami történhet veled? És mi a legvalószínűbb?

     

    A lényeg, hogy tegyél fel magadnak kérdéseket, mielőtt bedőlsz a korábbi életed kellemetlen élményeiből táplálkozó, automatikus negatív gondolataidnak. Minél jobb kérdéseket teszel fel, annál jobb válaszok születnek.😊

    Vedd sorba az értékeidet, az erősségeidet, és ha ezekre fókuszálsz, akkor szinte észrevétlenül fogsz a negatív érzelmi spirálból átlendülni a pozitívba. És ha ez megtörténik, akkor önmagadban megerősödve láthatsz hozzá a probléma valódi megoldásához. Ahhoz, hogy racionálisan megnézd, mi lehet a következő lépés, mit tehetsz még, hogy állásod, vagy párod legyen.

     

    👉Ha úgy érzed, hogy a negatív érzéseiddel, a torzító gondolataid felismerésével/átalakításával egyedül nem boldogulsz, az önértékelésedet, magabiztosságodat fejlesztenéd, COACHING-gal tudlak ebben támogatni. 

     

    ÉRDEKLŐDÖM

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Posted by: admin on