Nincs időd a boldogságra?

„Az a képességünk, hogy rekonstruáljuk a múltat, értelmezzük a jelent, és megkomponáljuk a jövőt, erőt ad nekünk ahhoz, hogy boldogok legyünk. Csak az időt kell rááldoznunk.”

 

boldogság, idő, énidő

 

Nos, az időfaktor az, amit sokan figyelmen kívül hagynak.  Nem találkoztam még olyan emberrel, aki ne említette volna meg a boldogságot, amikor a személyes vágyakról, célokról, alapértékekről kérdeztem. Ennek ellenére, csak kevesen hajlandóak időt szánni rá. A soha véget nem érő feladatlisták mellett már „nem jut idő” a boldogságra. Ha úgy tetszik a boldogság napjainkban nem prioritás.

 

Hogyan lehetséges ez?

 

Aki foglalkozott már időmenedzsmenttel, tudja, hogy a prioritásainkat két tényező alapján határozzuk meg, az egyik a fontosság, a másik pedig a sürgősség. Ennek megfelelően a tevékenységeinket 4 kategóriába sorolhatjuk:

 

  • Fontos és sürgős
  • Nem fontos, de sürgős
  • Fontos, de nem sürgős
  • Nem fontos, és nem sürgős

Általában elmondható, hogy a sürgős feladatok, tevékenységek előnyt élveznek, és a tevékenységi listáink tetejére kerülnek, akár fontosak, akár nem. A boldogság pedig általában (felmérések, és saját ügyfél-tapasztalatom szerint is) a fontos, de nem sürgős kategóriába esik, tehát nem prioritás.

 

Nincs én-idő! Nem engedélyezzük magunknak.

 

Már kisgyerekként megtanultuk, hogy „előbb a tanulás, aztán a játék”, felnőttként pedig tudjuk, és megéljük, hogy „előbb a munka, aztán a szórakozás”. Ezzel a hozzáállással szinte természetes, hogy akkor érezzük magunkat produktívnak, ha az időnk  nagy részét munkával töltjük. Sőt az is előfordulhat, hogy egyeseknél a boldogság (mint élvezet), bűnnek számít, mint diéta idején a csokoládé.

Így aztán a személyes boldogságunk a nap teendők listáján legalulra kerül, kipipálatlanul. Évente maximum 2 hét „boldogságot” adunk magunknak, nyaraláskor. Ez azonban kevés, és nem is tartós.

 

stressz, énidő, boldogság

 

„Az idő, amelyet élvezettel vesztegetünk el, nem elvesztegetett idő.” –Bertrand Russel

 

Ahhoz, hogy értékes, elégedett életet éljünk, napi szinten meg kell élni a boldogságot.

Sonja Lyubomorsky „hogyan legyünk boldogok” című könyvében 12 módszert határozott meg, mellyel emelhetjük a boldogságszintünket.Ezek a következők:

 

1. Hála kifejezése

2. Múlton való rágódás kiiktatása

3. Megbocsájtás.

4. Kedves cselekedetek

5. Kapcsolataink ápolás

6. Flow élményre törekvés

7. Élet örömeinek az élvezete

8. Meditálás

9. Optimizmus

10. Jövőre vonatkozó stratégiák kidolgozása

11. Életcélok megvalósítása

12.Testünk karbantartása, sportolás

 

Szánjunk ezekre időt, integráljuk a mindennapjainkba, tegyük prioritássá. Legyünk tudatosak és nyitottak, hogy képesek legyünk a boldogság megélésére.

 

Ha mindehhez támogatásra van szükséged, ITT tudsz elérni! 🙂

 

 

 

Forrás:

Philip Zimbardo-John Boyd: Időparadoxon

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Posted by: admin on

Címkék: , ,